خلاصه بازار دوشنیه 1392/04/17
نوشته شده توسط : مجید زارعی

عرضه اولیه سهام شركت سرمايه گذاری نفت و گاز و پتروشيمی تامين (تاپیکو) به خروج نقدینگی از بازار و افت شاخص کل کمک کرده است. به گزارش معاونت بازار بورس، فردا سه شنبه تعداد 1450ميليون سهم معادل 5 درصد از سهام این شركت متعلق به شركت سرمايه گذاری تامين اجتماعی عرضه خواهد شد.

در گروه مالی، قیمت سهام بانک ها پس از اصلاح روز گذشته بطور میانگین 0.8 درصد افزایش یافته است. بانک ملت، بانک سینا و بانک تجارت که به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده اند، پس از افت قیمتی روز گذشته نزدیک به 4 درصد افزایش یافته اند. با این حال قیمت سهام بانک انصار برای دومین روز کاهش یافته است. قیمت ها در گروه انبوه سازی به طور متوسط نزدیک به 3 درصد کاهش یافته است اگر چه نزدیک به بیشینه تاریخی خود قرار دارد. وضعیت تکنیکال سرمایه گذاری مسکن شمالغرب در پایان گزارش بررسی شده است.

مخابرات ایران نیز علی رغم معاملات پر حجم امروز و روز گذشته، بار دیگر با افزایش قیمت و صف خرید به کار خود پایان داده است. کاهش دوره وصول مطالبات از مشتریان و افزایش نرخ مکالمات موجب رشد قیمت سهام این شرکت شده است.

به گزارش بانک مرکزی نرخ تورم نقطه به نقطه اردیبهشت ماه سال جاری به ۴۱.۷ درصد رسیده است. این نهاد پیش از این نرخ تورم دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه را 34 درصد اعلام کرده بود.

قیمت اکثر شرکت های فلزی و معدنی کاهش یافته است. ملی صنایع مس ایران و مس شهید باهنر 4 درصد کاهش یافته و با صف فروش بسته شدند. این دومین روز متوالی کاهش قیمت این دو سهم می باشد. ملی سرب و روی ایران بیش از 2 درصد افزایش یافته و در 325 تومان بسته شده و از نظر تکنیکی در 350 تومان با مقاومت مواجه است.

فولاد خوزستان برای دومین روز متوالی پس از تقسیم سود 500 تومانی افزایش یافته و بیشترین ارزش معاملات را در میان فلزات اساسی داشته است. توسعه معادن روی ایران و توسعه معادن و فلزات بیش از 3 درصد کاهش یافته اند. معادن منگنز ایران هشتمین روز متوالی رشد را تجربه میکند.

در سیمانی ها نیز 80 درصد نمادها مانند دیروز کاهش محسوس داشته اند و اکثر شرکت ها با کاهش 4 درصدی روبه رو شده اند. سیمان شرق ، سیمان غرب و سیمان تهران نیز از این قاعده مستثنی نیستند. چینی ایران، تولید کننده سرامیک و کاشی و سایر محصولات ساختمانی، برای دوازدهمین روز متوالی 4 درصد افزایش یافته است و در رکورد تاریخی خود قرار دارد.

گروه محصولات شیمیایی با یک درصد کاهش کمی از رشد روزهای اخیر را اصلاح کرده است. صنایع پتروشیمی خلیج فارس و گسترش نفت و گاز پارسیان سهم عمده‌ای در این کاهش داشته‌اند.

شركت تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی با صف خرید بسته شده و در آخرین معامله 3٫532 ريال قیمت خورده که رکورد جدیدی است، با این حال قیمت پایانی‌اش 1.1 درصد کاهش یافته است. پلی اکریل ایران، تولید کننده نخ و الیاف پلی استر و الیاف اکریلیک، برای سیزدهمین روز با صف خرید بسته شده و رکورد تاریخی 1٫164 ريالی را ثبت کرده است. مقدار شاخص جریان پولی یا MFI این نماد به بیشترین مقدار ممکن رسیده است، که حاکی از وارد شدن نقدینگی زیاد در زمان کوتاه می باشد. این شرکت امروز پیرو اخبار منتشره در فضای مجازی مبنی بر افزایش صد در صدی قیمت محصولاتش اعلام کرده هیچ گونه افزایش قیمتی بر روی محصولات خود نداشته است.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس افزایش قیمت سه روز اخیر را جبران کرده و از بیشینه تاریخی‌اش فاصله گرفته است. این شرکت در آخرین معامله با 2.5 درصد کاهش به 10٫251 ريال رسیده است.

در بخش صنعتی شرکت مپنا، مدیر و مجری طرحهای نیروگاهی، با کاهش 4 درصدی قیمت به 432 تومان رسیده است. با این حال هنوز در نزدیکی بیشینه تاریخی خود قرار دارد. تراکتورسازی ایران درحالی باصف سنگین خرید بسته شده که با 4 درصد افزایش به قیمت 378 تومان رسیده است، سایر تولیدکنندگان ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی نیز افزایش قیمت داشته‌اند. آذرآب در ادامه روند نزولی از بیشینه تاریخی خود فاصله گرفته است. امروز قیمت این سهم با 4 درصد کاهش به 576 تومان رسیده که 7 درصد از بیشینه تاریخی آن کمتر است.

در بخش انرژی نمادهای پالایشگاهی به خاطر ابهام در نحوه محاسبه و میزان سود و زیان متوقف هستند. در میان تولیدکنندگان روغن‌های صنعتی، ایرانول و نفت بهران کاهش قیمت داشته‌اند اما نفت پارس به روند افزایش قیمت سه هفته گذشته خود ادامه داده است و هم اکنون با قیمت 1804 تومان در بیشینه تاریخی خود بسر می‌برد.

به گزارش شانا، معاون شرکت بورس اظهار کرد "تعداد یک میلیارد و ٤٥٠ میلیون سهم معادل ٥ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین که متعلق به شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی است، فردا در بورس عرضه خواهد شد.

افزایش قیمت مواد مصرفی ضروری اعم از محصولات غذایی و مواد دارویی در قیمت سهام شرکت های فعال در این صنایع لحاظ شده و اکثر نماد ها با افزایش قیمت و حجم تقاضای بالا روبرو شده اند. در پی این افزایش قیمت، سود شرکت های توزیع و پخش این محصولات که از اختلاف قیمت بین خرید و فروش منتفع میشوند، نیز افزایش خواهد یافت و به همین جهت قیمت سهام آنها در حال رشد است.

قیمت سهام پخش البرز به عنوان تنها توزیع کننده بورسی مواد غذایی و دارویی، در یک ماه نیم اخیر و بعد از برگزاری مجمع سال 91 نزدیک به دو برابر شده و در مرز 700 تومان قرار گرفته است. 60 درصد درآمد شرکت از توزیع مواد دارویی و 40 درصد دیگر از توزیع مواد غذایی بدست می آید. سرمایه گذاری البرز نیز به عنوان مالک مدیریتی این شرکت، با افزایش قیمت و صف خرید در رکورد قیمتی 456 تومان قرار دارد. در سبد سرمایه گذاری البرز هفت شرکت داروسازی بورسی دیگر حضور دارند که معاملات امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشته اند.

قیمت تمام تولیدکنندگان محصولات غذایی نیز افزایش یافته رشد بیش از 11 درصدی شرکت شهد ایران به افزایش 2.7 درصدی شاخص گروه کمک کرده است. این شرکت پس از برگزاری مجمع سال 91 بازگشایی شده و قیمت سهامش نزدیک به رکورد 400 تومانی قرار گرفته است. شهد ایران علی رغم اینکه تولید برخی از محصولات نظیر آبمیوه را در سال جاری به صفر رسانده، بدلیل افزایش قیمت سایر تولیدات و رشد میزان صادرات نسبت به سال قبل، با افزایش سود هر سهم مواجه شده است. طبق برآورد مدیران مالی شرکت، میزان صادرات از 35 درصد در سال قبل به 92 درصد در سال جاری افزایش خواهد یافت.

اما مهمترین گزارش مالی این گروه به شرکت مارگارین تعلق دارد که نماد معاملاتی آن از 26 فروردین ماه سال جاری بسته است. این تولید کننده روغن خوراکی، سود سال مالی منتهی به آذر ماه 92 را با تعدیل مثبت 195 درصدی مبلغ 1656 ریال به ازای هر سهم اعلام کرده و در سه ماهه منتهی به اسفند 91 میزان 11 درصد از آن را پوشش داده است. افزایش قیمت فروش محصولات مهمترین دلیل رشد سودآوری است.

بطور مشابه صنعتی بهشهر هم که روغن خوراکی تولید میکند، سود سال مالی منتهی به آذر ماه 91 را مبلغ 700 تومان اعلام کرده که نزدیک به چهار برابر برآورد قبلی است. این شرکت طی سه ماه 42 درصد پیش بینی خود را پوشش داده است.

توسعه صنایع بهشهر علی رغم معاملات پرحجم امروز و روز گذشته، با صف سنگین خرید به کارخود پایان داده است. این هلدینگ که در حدود نیمی از منابعش در صنایع غذایی سرمایه گذاری شده، طی نامه از افزایش سود خود در پی تعدیل سود شرکت پاکسان و سود تقسیمی دو شرکت زیر مجموعه خبر داده است.

قیمت نیمی از تولید کنندگان قند و شکر کاهش یافته و نیمی دیگر رشد قیمتی را تجربه میکنند. قیمت فرآورده های قند چهارمحال (قچار) برای هشتمین روز افزایش یافته و با توجه به معاملات پر حجم امروز و روز گذشته، صف خریدش متعادل گشته است. قند پیرانشهر نیز پس از شش روز با کاهش قیمت مواجه شده است.

در گروه کالاهای مصرفی غیر ضروری، تمامی خودروسازان بجز تولید محور خودرو و کمک فنر ایندامین افزایش قیمت داشته‌اند. تمامی شرکت‌های تولید کننده لاستیک و پلاستیک کاهش داشته و تنها درخشان تهران افزایش قیمت داشته است.

ایران خودرو برای چهارمین روز با صف خرید بسته شده و در بیشینه نه ماه اخیر 1٫527 ريال قیمت خورده است، این شرکت با انتشار اعلامیه‌ای اقدام به پذیره نویسی عمومی سهام کرده است. سایپا نیز برای چهارمین روز و در بیشینه نه ماهه 1٫342 ريال معامله شده است. فنرسازی زر متوقف شده، این شرکت طبق صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به اسفند 91 مبلغ 922 ريال زیان محقق نموده که نسبت به صورت‌های مالی حسابرسی نشده قبلی 56 درصد بیشتر است. همچنین زیان انباشته‌ای نزدیک به 78 میلیارد ریال داشته و شرکت مشمول ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت می‌باشد.

ایران تایر برای دومین روز کاهش یافته و با صف فروش در آخرین معامله 6٫744 ريال قیمت خورده است، بر طبق صورت‌های مالی حسابرسی نشده، این شرکت برای سه ماهه اول سال 92 به ازای هر سهم 25 ريال زیان محقق نموده است، این شرکت آخرین بار 730 ريال سود برای سال مالی منتهی به اسفند 92 پیش بینی کرده بود. درخشان تهران برای نهمین روز با صف خرید بسته شده و در بیشینه تاریخی‌ 5٫005 ريال معامله شده است، این شرکت تولید کننده انواع فوم و مشمع می‌باشد.

در بخش تکنولوژی اطلاعات بیشتر نمادها کاهش قیمت داشته‌اند. خدمات انفورماتیک با 3.9درصد کاهش به 1486 تومان رسیده است. کارت اعتباری ایران کیش امروز معاملات پرحجمی داشته و پس از بانک ملت بیشترین ارزش معاملات را داشته است. رکیش در پایان معاملات امروز با یک درصد افزایش، در قیمت 856 تومان بسته شده است.

-

شرح نمودار: رشد قیمت سهام سرمایه گذاری مسکن شمالغرب (ثغرب) بعد از شکستن مقاومت 2400 ریالی (خط سیاه پر رنگ). شکست مقاومت با حجم بالا روی داده که به اعتبار آن می افزاید. این قیمت میتواند در آینده نقش حمایت سهم را ایفا نماید.




:: موضوعات مرتبط: بورس وبازار سرمایه , ,
:: بازدید از این مطلب : 349
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 تير 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: